Aici veti putea urmari incepand cu ora 10.30 prezentarea de la sesiunea de informare privind POR 2007- 2013 de la hotel Ramada, Iasi, organizata de ADR Nord-Est.

11.53: Conferinta s-a terminat.

11.46: Noi derulam contracte de lucrari. In cadrul unui contract de lucrari, apar obligatorii ordinele de variatie, mai pe scurt, plati compensatorii. Daca schimbam solutia tehnica, asta se rezolva prin plati compensatorii.

11.42: UE mai urmareste sa nu existe conflict de interes. Asta o puteti face: va uitati in presa locala, in registrul comertului. O sa se faca un regulament prin care se va urmari existenta sau inexistenta conflictului de interes. E greu sa dovedesti conflictul real de interes. Aveti grija cum trimiteti rapoartele. Cu graficul cererilor o sa mergem la fel.

11.40: Rolul corectiei financiare nu este de a lua bani de la beneficiar, ci de a indrepta lucrurile. Veti avea un grad de protectie, ANRMAP are 15 zile sa va verifice. Se face si monitorizare.

11.35: Vreau sa va alertez cu inca ceva: pe POR dar si  pe celelalte programe se dau obiective, cu scopul realizarii unor indicatori. Cand am stabilit indicatorii, nu i-am pus in ghid. Ofiterii nostri de monitorizare o sa vina sa spuna: „hai sa numaram tot ce avem pe aici”. Cum sa masoare beneficiarul „cresterea gradului de satisfactie cu 24% a femeilor din regiunea Nord-Est” (toata lumea rade). Nu ati luat in calcul, dar acum trebuie sa il masurati. In ordonanta 66 este prevazuta penalitate pentru nerealizarea indicatorului. Eu daca vad ca nu s-au realizat indicatorii, o suspend, pentru ca inca nu mi s-a dat metodologia de corectie financiara. Daca, de ex, la domeniul de interventie 4.3, in care am un singur indicator masurabil, e usor sa il penalizezi.

11.28: Autoritatea de Audit este foarte stricta. Luati-va o ruleta si masurati drumurile. Agentia e penalizata rau si nu este in totalitate responsabila. Sa ajungem la plati. Sistemul de plati s-a deteriorat rau. Prefinantare este doar 10% la in 2 transe. Trebuie sa ai macar 5% din valoarea contractului. Va va afecta pentru ca va trebuie sa recuperati lipsa cash-flowului. Noi avem 25 % rambursare si UE are 3 si ceva %, dar statul nu are acesti bani.

11.24: Aveti dreptul sa faceti aceste lucruri. La Iasi exista riscul sa fie blocate intrarile in oras. Nu e pericol ca blocheaza intrarile, dar blocheaza iesirile (toata lumea rade). La Iasi sunt niste proiecte extrem de complexe. Rolul dvs. este sa urmariti proiectele. Noi am recomandat sa produceti niste documente ca sa ii puteti urmari. Cei care nu au inteles, muncesc ca robii. Buhusi merge mai bine ca toate. Avem un proiect pe care l-au demarat foarte bine. Falticeni la fel.

11.17:  Vorbim despre derularea contractelor: la ora actuala, pentru cei care au avut multe proiecte, aproape ca nu mai sunt secrete. Au inteles care sunt factorii importanti. Dar vorbesc pentru cei care nu au inceput: mai devreme, incercam sa explicam despre faptul ca gresesc contructorii, ei va fura, asta e rolul lor, sa castige mai mult, lucrand cat mai putin. AM trebuie sa fie extrem de implicata: la localitatile mici se implica primarii, la cele mari nu se mai implica. Acolo va revine dumnevoastra sarcina. La CJ Vaslui, managementul este defectuos. Ei nu au inteles ca trebuie sa reprezinte autoritatea contractanta. Dvs. trebuie sa supliniti institutia managerului. Trebuie sa ii aduceti la masa saptmanal si, in permanenta cu documente scrise, urmariti doua elemente importante: cum se incadreaza in timp si in cash-flow, daca el nu se incadreaza, dvs. nu va incadrati. Daca ai de dat afara un constructor, il poti da. Trebuie, intai, sa ai o clauza in contract si daca el nu a respectat contractul, faceti alta licitatie. Asta e de fapt managementul de proiect. Nu trebuie sa fii inginer constructor ca sa iti dai seama ca un sant este vai de el. Nu trebuie sa fii inginer, daca mergi pe autostradaca si iti clantane maselele in gura (toata lumea rade).

11.14: Dezangajarea e cu atat mai periculoasa, pentru ca noi mai avem inca o lege data care ne permite sa contractam 120%. S-a dat o lege si de la anul, TVA devine cheltuiala eligibila. Atunci cand aveti ocazia, spuneti-le primarilor vostri sa aiba grija.

11.10: Nu pot fi puse toate in carca legii si in carca doamnei Udrea. Avem si noi niste vini mari, in ceea ce priveste modalitatea in care am manageriat contractele. Inca o data, revin: modificarile de grafice pentru cererile de rambursare vor fi din ce in ce mai stricte. Daca e intarziere, acea hotarare spune ca nu iti mai da bani, dar eu totusi ti-am dat.

11.06: Saptamana asta a fost o delegatie la Bruxelles, cu negociatori si or sa fie lucrurile mai bine. Dvs nu sunteti absolviti. Aveti mare grija: cand faceti o atribuire cititi dumnezeieste Ordonanta 66 si Ordinul 509. Nu ii puneti conditii restrictive la selectie sau calificare, dar in modelul pe care trebuie sa si-l asume sa fie unul dur, pentru ca aceea nu este o conditie restrictiva.

11.00: O sa aplicam corectii. Nu este municipalitate care nu are.  Pentru situatii in care se pune o conditie restrictiva, UE se uita si zice: „Bun! si cate cereri au fost facute?” Totodata, se presupune ca ofertantul nu a putut face o documentatie buna. Nescriind in anuntul de intentie tot ce doresti e normal ca nu a avut cand sa o faca.

10.53: Atunci se pune problema: De anul viitor incepem cu domeniul de interventie 4.3. Trebuie sa lucram ca o familie. Trebuie sa cautam sa nu avem dezangajare, sa ne facem treaba. A se vedea Polonia, Irlanda, Spania. Noi mergem ca un ceas prost. Regulile dupa care jucam sunt aceleasi. Noi i-am depasit pe europeni in rau, dar i-am depasit. Daca nu se face o atribuire in conformitate cu UE, autoritatilor le pot fi aplicate niste corectii financiare. Incet, cu timiditate, fara sa le legalizeze, UE a inceput sa le aplice. Noi am dat lege cu aceste corectii. Toti aveti obligatia sa cititi Ordonanta 66, ordinul 509 care stabileste criteriile restrictive in aplicarea corectiilor. In regiunea noastra s-au petrecut niste fenomene ciudate.  POR prin 2006 era o poveste, in 2007 nu stiam ce finantam, in mai 2007 am banuit ca regula e primul venit, primul servit.

10.45: Cei de la Onesti fac o groaza de greseli, ca nu stiu ce sa le mai fac. Hai sa incepem cu obligatiunile noastre referitoare la ceea ce avem de facut. Prima faza dupa cea de evaluare este contractare. Acest contract nu este citit. Noi trebuie sa invatam contractul – avantajele si constrangerile. Pot fi o gramada de situatii in care acest contract poate fi reziliat. Un contract poate fi realizat din motive pe care le scapam de sub control. Daca s-ar ajunge in care situatia in care ar fi vorba de o dezangajare, adica atunci cand noi nu mai avem bani sa va dam, ar fi rau. In 2009 ar fi trebuit sa cheltui banii care ti-au fost alocati in 2007 si 2008, in 2010 sa cheltui banii din N+1, adica si 2009. Romania si Bulgaria beneficiaza de regula N+3, ca sa nu ne pedepseasca din prima.  In 2011 sa cheltuim ce a fost si in 2010. In 2012, trecem la regula N+2, adica sa cheltuim ce a fost in 2011. Pericolul e ca am contractat 100% si nu mai avem bani. Daca toate proiectele ar merge bine, ne-am fript ca nu avem de unde sa le dam. Mizam pe faptul ca ajungem la dezangajare.

10.39: Harja: Avem o medie sub 24 de zile pentru avizarea platilor. Am ajuns sa decontam de la UE doar 3.63%. Situatia este ingrijoratoare. UE voia sa ne blocheze una dintre axe, 1.2.1, cred. Insa, acum s-au mai imbunat lucrurile. Daca nu mai exista fonduri care sa sustina lucrurile, totul se da peste cap.  Deocamdata, POR sta bine in comparatie  cu alte programe, dar prost cu asteptarile mele. Nu mai suntem primii pe tara. Am reusit sa depunem proiectele inaintea tuturor. Am ajuns la perioada de decontare cand se vad limitele regiunii noastre. Vorbim cu dvs ca sa vorbiti cu primarii ce trebuie sa faca petru a preintampina o serie de probleme. Sa vedem care sunt responsabilitatile noastre in procesul asta de implementare a proiectelor.

10.34: Harja Gheorghe, reprezentant ADR Nord-Est: Noi suntem alaturi de dvs pentru o perioada scurta. Daca nu ne confruntam cu abordarea cea mai corecta, poate conduce la un grad de abbsorbtie scazut al fondurilor europene. O sa incercam sa luam niste masuri in perioada urmatoare impreuna cu dvs. Sa va dau cateva cifre: ADR Nord-est are o suma de 654 de milioane de euro. Au fost contractacte aproape 90% din aceste fonduri. Avem posibilitatea sa contractam chiar toata suma. AM POR a oferit 120 de milioane de euro catre dvs. Daca judecam doar prin prisma acestor sume, constatam ca stam relativ bine.

10.34: Conferinta a inceput.


0 comentarii la “Sesiune de informare privind Programul Operational Regional 2007 – 2013”
Comentariul tau